Koronatilanteen vaikutukset

Ajankohtaista tietoa koronavirustilanteen vaikutuksesta urheiluun

Olympiakomitean sivuilta löytyy tietoa asiasta LINKKI

Hallit antavat omat suosituksensa maskien käytöstä pelialueen ulkopuolella.
Varmaan noudattavat pitkälti Helsingin kaupungin liikuntapaikkoja ja koulujen liikuntasaleja koskevaa koronan leviämisen torjuntatoimenpiteitä. Halleilta tarkemmat tiedot ja ohjeet.

SKL:n kilpailu- ja sarjavaliokunta on määritellyt keilailun osalta tarkennusta Olympiakomitean ohjeeseen seuraavasti:

• Aikuisten harrastustoiminnalla tarkoitetaan yli 20-vuotiaiden toimintaa. Lasten ja nuorten harrastustoiminta on sallittua turvallisuusohjeet huomioiden ilman erillisiä rajoituksia.
  • Keilailua voidaan pitää yksilölajien harrastusryhmänä. Myös sarjapelit kuuluvat harrastusryhmä käsitteen sisään, eikä niihin sovelleta harrastusjoukkueisiin kohdistuvia suosituksia.
  • Sairaanhoitopiirien mukaisilla alueilla koronan perustason ja kiihtymisvaiheen tilanteissa korostetaan lähikontaktien välttämistä ja turvavälien noudattamista.  Mikäli alueella on voimassa leviämisvaiheen tilanne, tulee keilaajien harrastaa lajia omassa harrastusryhmässä ja tämä tarkoittaa käytännössä useissa halleissa keilaamisen välttämistä.

Tavoitteena on pitää kilpailu- ja sarjatoiminta käynnissä turvallisesti kulloinkin voimassa olevien suositusten mukaan.  Tässä tärkeää on jokaisen keilaajan sitoutuminen noudattamaan ohjeita ja suosituksia, vain toimimalla vastuullisesti voimme luoda edellytykset toiminnan jatkumiselle.

Yhteenveto toimintaohjeista ja suosituksista keilailussa (SKL:n koronaohjeistus liitteenä):

• Toimintaan ei saa osallistua, jos on mitään sairastumiseen viittaavia oireita. Oireisen on hakeuduttava koronavirustestiin ja omaehtoiseen karanteeniin ohjeistuksen mukaisesti.
  • Kasvomaskia käytetään ennen ja jälkeen kilpailun tai harjoituksen, mikäli lähikontaktia ei voida välttää. Kasvomaskin käytössä huomioidaan siihen liittyvät ohjeet. Huomioidaan paikalliset määräykset kasvomaskin käytöstä.
  • Käsihygieniaan kiinnitetään erityistä huomiota. Kädet pestään huolellisesti ennen ja jälkeen kilpailun tai harjoituksen. Käsidesiä on oltava saatavilla harjoituksen aikana.
  • Keilahallin antamia toimintaohjeita ja suosituksia tulee noudattaa. Näissä on otettu huomioon alueelliset viranomaisohjeet ja suositukset.

Baker alkoi

Sarjatoiminta pyörii

Tämän kauden sarjoista baker pyörähti käyntiin Talissa ja mukana on mukavasti 10 joukkuetta.

Baker 1. kierros (22.10.2020)

4×1 am Tali

Ykkösvaihe päätökseen

Kolme joukkuetta putoaa ylälohkosta alempaan ja sieltä kolme nousee ylemmäksi.
Alalohkossa oli tiukka kisa viimeisestä nousupaikasta ja kääntyi Radion eduksi (korjattu tieto, pisteet tarkistettu). Ylemmässä lohkossa jatkajat olivat selvästi edellä putoajia.
Kakkosvaihe pelataan samalla tavalla kuin ykkönenkin 13.12.2020 ja 7.2.2021. Sarjaohjelma tulee jakeluun myöhemmin.

1. vaihe 2. kierros  ylälohko ja alalohko
henkilökohtaiset tulokset kierros 2: ylä , ala

Koronatilanteesta

Vielä mennään suunnitellusti

Torstain iltapäivän aikana on jo tullut kyselyjä miten kisatoiminta jatkuu.
Toistaiseksi niin normaalisti kuin tähänkin asti on voitu pelata. Viikonlopun 4×1 am sarjakierros pelataan ja hallien kisat pyörivät suunnitellusti.
Ensi viikolla Liiga-60, veteraanien 2×3 ja baker-liiga ovat ohjelmassa niille varattuina aikoina
Käytetään maskeja ja pidetään turvavälejä!

Tämä on tilanne näin torstaina klo 17. Jos ja kun tilanteeseen tulee muutoksia, niin niistä kerrotaan ja tiedotetaan heti kun on vahvistettua tietoa saatavilla.
HBL:n kilpailuvaliokunta kokoontuu maanantaina 19.10. ja HBL:n hallitus kokoontuu sovitusti 27.10. tai mahdollisesti aikaisemmin jos on tarvetta.

Ainoa varma asia toistaiseksi on, että HBL:n syyskokousta siirretään lokakuun lopusta marraskuun loppuun.

Veteraanisarjat

Uudet sarjaohjelmat löytyvät sarjaohjelmasivulta.

Kauden ohjelmassa on huomioitu mahdolliset koronan aiheuttamat pelikatkot.
Varapäiviä on 7 ja tarvittaessa kautta pidennetään keäkuun puolelle.
Haamumaksuja ei laskuteta vuoden 2020 aikana eikä joukkueen poisjääntiä lasketa luovutukseksi. Kilpailuvaliokunta tekee päätökset jatkosta lähempänä vuoden vaihtumista.

Markkinointityöryhmä

Uusi ryhmä koolle

Tarkoitus ei ole perustaa ”sponssien hankintanyrkkiä” vaan ryhmä joka voi suunnitella ja kehittää hallien tapahtumia ja syventää esim. SM-kisojen näkyvyyttä alueella. Olla hallien ja järjestäjien käytettävissä ja apuna.
Aluetta ei rajata HBL:n rajojen mukaan, sillä pääkaupunkialue on yksi kokonaisuus eikä keilailun rajaukset kiinnosta satunnaista katsojaa, perjantaipallon pyörittäjää tai lajista kiinnostunutta tukijaa.

Ryhmän tavoite on olla tukija ja sparraaja tapahtumissa ja kisojen kehittämisessä yleisölle päin. Kokoonpano saa muuten määritellä omat linjansa varsin vapaasti jäsenten osaamisalueiden mukaan.

Kun uskot että sinulla on annettavaa keilailulle ja pääkaupunkialueen keilailulle erityisesti omalla osaamisellasi tapahtumien järjestämisestä, viestinnästä, myynnistä ja/tai markkinoinnista, niin ole yhteydessä Ristoon 040-9004787.

Jos haluat antaa omaa osaamistasi ryhmälle kuulumatta kokoonpanoon, niin aina on mahdollisuus tulla kertomaan omia ideoita ja antamaan vinkkejä.

Tavoite on saada ryhmän perusta kokoon lokakuun aikana

Koronasta

Koronan toinen aalto jatkaa etenemistään ja sen torjumisessa on yhä enemmän siirrytty paikallisiin toimenpiteisiin.

Esimerkiksi 5.10. Vaasan kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kieltää kaikki yli 50 hengen kokoontumiset Vaasan kaupungissa. Lautakunta antoi lisäksi vahvan suosituksen, ettei yli 20 ihmisen kokoontumisia järjestetä sisä- tai ulkotiloissa. Lisäksi joukkueurheilun toiminnalle suositellaan taukoa. Nämä Vaasan kaupunkia koskevat kiellot ja suositukset ovat voimassa sunnuntaihin 25. lokakuuta asti. Myös koko Vaasan sairaanhoitopiiri on antanut vahvan maskisuosituksen julkisiin tiloihin ja suunnittelee lisätoimia vielä tänään. Samaa voimme odotella myös HUS-alueelle ja vaikuttaa HBL:n toimintaan.

HBL seuraa tilannetta ja tekee kilpailuja koskevat päätökset kuten siirrot ja peruutukset . Samoin keilahallien tulee antaa maskisuositus tiloissaan tarvittaessa.

Valtakunnansarjat, jotka ovat paikallisten rajoitusten piirissä, ilmoittetaan heti Suomen Keilailuliittoon (keilailuliitto@keilailu.fi sekä kilpasarja@keilailu.fi). Keilailuliitto sopii sitten tarvittaessa välittömästi kyseisen kisan siirrosta tai peruutuksesta yhteistyössä kilpailu- ja sarjavaliokunnan kanssa.

Esimerkiksi kilpailukalenterissa on 15.10.20 sovittu veteraanien valtakunnansarja Vaasassa, jonka joudumme siis siirtämään rajoitusten takia muualle pelattavaksi.

Valtakunnallisista rajoituksista ja muutoksista päättää jatkossakin Suomen Keilailuliiton hallitus.

Helsinki Ranking

Ranking on alkanut pyöriä ja tällä viikolla lähtee Tapiolassa käyntiin HR6 ja PariCupin kolmas osakisa.
HR3 Tapanilassa, HR4 Masalassa ja HR5 Talissa
PariCupin kakkososa Masalassa käynnissä.

Tilanne 2/12 syksy2020
PRO
CHAMPION
CLASSIC