Saksan kuulumisia

ESBC kisat eivät ole mitalijuhlaa

Leena Jokiniemi yhdessä Tuula Tammisen kanssa pitää Suomen mitalikannassa kiinni. Naisten B-luokan parihopea on jo taskussa.
Vielä naisten B-luokan Masters, missä Leena yhdessä Riitta Nikupeterin kanssa pelaavat. Muut naisten finaalit tahkotaan ilman sinivalkoisia.

Miesten osalta kisat jäävät mitalittomaksi.
Tähän kohtaan voisi lainata Seppo Rädyn tunnelmia eräästä kisasta.

Kuvia ja muita tunnelmia aina tulee ESBC Finlandin sivuille ja facebookiin.

Kesällä hiljenee

Toimisto lomalla ja netti tökkii

Risto heiluttelee kirvestä mökillä 20.-30.6.
Puhelimella voi saada kiinni, jos on tärkeää asiaa esim. seurasiirroista tai rekisteröinneistä. Sähköpostia voi heitellä.

Sähköpostin toiminta on ainakin perjantai-iltana 28.6. kunnossa ja siirtymät onnistuneet uuden palveluntarjoajan alustoille. Mikään siirto ei tapahdu ongelmitta eli jotain pikku häiriötä voi vielä tulla?
Nettisivut ovat siirtyneet. Jotkin linkeistä voivat olla rikki ja niitä korjaillaan kun vastaan tulee.

Ja toimiston loma jatkuu 8.7.-31.7. Välissä saa kiinni Hampurista ESBC:n mestaruuskisoista 13.-21.7. Parhaiten aamusta tai iltapäivän lopulla kun tulospäivityksiä ja kisaraportteja väsätään bittivirtaan.

Hampurin kisan tuloksia voi seurata täältä

HFK Kisan finaali

Ted Hillnerille voitto

Ailecin Ted Hillner pelasi oivallisesti kaikki 5 sarjaa ja otti ykköspalkinnon rahat tilillensä. Kolme seuraavaa sijaa oli kiinni yhdestä tai kahdesta kaadetusta keilasta oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan. Edellisenä iltana Talissa hurjastellut GB:n Olli Sievers jäi reilut 70 pinnaa Tedistä, mutta otti kakkossijan vain 2 pinnan turvin. GB:n Lilli Palermaa kiilasi itsensä kolmanneksi 6 pinnaa Mainareiden Tomas Käyhkön edelle.

TULOKSET
1. Ted Hillner 1195 (25)
2. Olli Sievers 1119 (105)
3. Lilli Palermaa 1117 (170)
4. Tomas Käyhkö 1111 (0)
5. Jussi Laine 1082 (0)
6. Eeva Saukkonen 1076 (230)

kisan kaikki tulokset

Helsinki Ranking finaali

Ranking on nyt järjestyksessä

finaalit pelattiin 27.5. klo 18 Talissa
Parhaat ovat tuloslistan yläpäässä ja kauden aikana hyvin menestyneet, mutta finaalissa paremmillensa hävinneet listalla alenevassa järjestyksessä.
Pro-luokassa Karo Hilokoski paineli heti alusta omille teilleen. Leevi Saikkala yritti pysytellä jossain lähietäisyydellä. Tomas Käyhköllä alku meni ihan penkin alle eikä loppukiri riittänyt kolmatta sijaa parempaan. Tällä kertaa.

Championissa pelattiin pitkään tasaisesti ennen kuin Devi Rizal repäisi eroa ja kaulaa. Jukka Peltonen pysyi mukana, mutta matka kultamitalille jäi haaveeksi. Boltsi kaksikko ratkoi pronssin kohtalon ja lopulta bonareilla parempi Samuli Susiluoto kävi mitalin pokkaamassa.

Classicissa ei ollut voittajasta epäselvyyttä ensimmäisen ruudun jälkeen. Olli Sievers pyssytti sellaisen tuloksen että olisi voinut siirtyä katsomoon jo enne päätössarjoja. Ainostaan Pron voittaja Karo Hilokoski teki parempaa tulosta keskiarvon mukaan. Olli oli todella nopea ja ehti kadota mitalikuvistakin. Tuli kuitenkin takaisin ja sai mitalinsa.
Anki Kippo ja Jaana Turunen saivat loistaa kuvissa, jos tuloksissa Olli vei päähuomion.

tulokset

Seurapalaverin antia

Ensi kauden sarja- ja kilpailumuutoksia

Toistakymmentä seurojen edustajaa kokoontui Talin saunakabinetissa puhelemaan tulevan kauden muutoksista.
Tuntuvin muutos on sarjapelien luokkatasoitukset. 1.7. alkaen käytetään HBL:n seniori-, trio- ja 4x4eu-sarjoissa seuraavia luokkatasoituksia:
M=0, A=5, B=15, C=25, D=40. Hamelisät poistetaan.
Veteraanien 2×3 ja 3×3 sarjoissa ikähyvitykset pysyvät ja naisten ”hamelisä” säilyy eli näiden osalta ei muutoksia. Muutos sarjassa koskee sarjojen ikärajaa.  Veteraani-ikäraja nousee vuosittain  seuraavan viiden vuoden aikana ja HBL:n sarjoissa seurataan tuota nousua.

4x1am sarjassa kausi aloitetaan tasoryhmissä eli jos kaikki jatkavat, niin kauden päättäneet mestaruussarja ja I divisioona ovat aloitusryhmät. Syksyllä kaksi pelipäivää ja keväällä toiset kaksi. Talvella mestaruusarjan heikoimmat ja I divarin parhaat pelaavat välikarsinnan kevään pelipaikoista. Tämä sillä oletuksella että joukkuemäärä on suunnilleen sama kuin nykyinen.

4x4eu-sarja pelataan tuplacup-kaaviolla, jos tulee tarpeeksi joukkueita mukaan. Otteluita tulee vähintään 2 ja enimmillään yhdelle joukkueelle 7, jos joukkuemäärä on 8 ja pelaa täyden hävinneen puolen kaavion alusta loppuun. 3-5 ottelua kauteen tulee suurimmalle osalle.
Tuplacup-kaavio mahdollistaa sarjan pelaamisen pienissä halleissa.

Baker-sarjassa saa ensi kaudella pelata ilman lisenssiä. Seuran jäsenyys on oltava.

Erikoiskilpailuista käytiin keskustelua eri kanteilta. Kilpailuvaliokunta käsittelee kisoja ja keskustelun palautteita kesäkuun kokouksessaan.
Liiga-60 jatkaa entiseen tapaan. Veteraanien ikärajan nosto ei toistaiseksi aiheuta toimenpiteitä. Joukkoon pääsee edelleen mukaan sinä kalenterivuotena kun 60 vuotta tulee täyteen.
HBL:n veteraanien mestaruuskisassa ikäraja nousee yleisen linjan mukaisesti.

HBL kevätkokous

Palaverin paikka

on taas aika valita hallitusta ja suunnitella tulevaa
Toimintasuunnitelma ja talousarvio tulevat Järjestökalenteri-osioon kun hallitus on ne hyväksynyt.
Kahvia ja pullaa on tarjolla.
Kokoukseen voi osallistua myös etäyhteydellä, mutta ilman äänioikeutta.

Kevätkokous 30.5.2024 klo 18 Tali

Asialista
Valtakirjapohja

HBL Veteraanifinaali

Uusi ja vanha mestari

Tytti Vainikka otti kuudennen veteraanien henkilökohtaisen mestaruuden kukistamalla finaalissa ensikertalaisena olleen Leena Jokiniemen. Leenalla on muita finaaleja ja voittoja ”lasten” sarjoista, mutta nyt ei vielä napannut tämän sarjan voitto. Finaali Tytille lukemin 223-173.
Semifinaalissa Leena kukisti kolminkertaisen veteraanimestarin Helena Kukkosen luvuin 190-164.

Miesten puolella pistettiin puolustava ja nelinkertainen mestari polvilleen heti semifinaalissa. GB-läisten keskinäisessä ottelussa Jukka Peltonen oli parempi luvuin 224-206.
Finaalista odoteltiin alkukilpailussa hyvää kaatovirettä esitelleen ja jo kertaalleen mestaruuden voittaneen Kari Komulaisen näytöstä, mutta niin vaan kepit jäivät pystyyn ratkaisupaikoissa ja voittajaksi leivottiin ensikertalainen Peltonen lukemin 185-175.

Komulainen johti alkukisaa heti alusta alkaen. Kaatojono (9) heti alkuun ja karkumatkalle. Kuossari ajoi välimatkaa umpeen, mutta niin vaan dieselkin hyytyy ja lopussa oli vielä 3 pinnaa Komulaisen eduksi.
Jukka Peltonen hiippaili mukaan kärkikolmikkoon vasta 5. sarjassa. Sitä ennen kolmospaikassa oli kiinni Juha Purola ja Asko Aravirta.

Naisten kisassa Vainikka vei lähes koko ajan. Kukkonen oli piikissä 4. sarjan jälkeen, mutta sen jälkeen Helena hieman säästeli kaatoja ja paikkoja ja Tytti sekä Leena painelivat ohi. Inkeri Määttä oli kisassa hyvin mukana aina 4. sarjaan saakka, mutta 5. sarjassa tehdyt 6 tyhjää rokottivat pistepussia liikaa.

tulokset alkuosasta