Sarjailmoittautuminen

Ilmoittautuminen kauden 2013-2014 sarjoihin

Helsingin Bowlingliiton sarjatoiminta järjestetään pitkälti edellisten kausien tapaan. Täyttäkää lomake huolellisesti netissä osoitteessa http://www.lyyti.in/HBLSarjat2013-2014  (vaatii salasanan sarjat2013-2014) ja jos siitä on jotain kysyttävää, niin voitte tiedustella liiton toimistolta p. 040-9004787. Lomake on sitova eli harkitkaa tarkasti, mihin sarjoihin osallistutte, jotta syksyllä ei sitten tule ikäviä yllätyksiä, jos ette saa porukkaa kasaan.

VASTAUKSET 20.5.2013 mennessä

Sarjat/lohkot, joissa on alle 8 joukkuetta, pelataan kaksinkertaisena sarjana. Sarjapelit pyritään pelaamaan sunnuntai-iltapäivinä ja –iltoina sekä kauden alussa ja lopussa arki-iltaisin. Myös kauden aikana voidaan pelata joitain kierroksia arkisin painottaen kuitenkin alempia divisioonia.

Sarjat, joita pelataan HBL:n alueella kaudella 2013-2014.

4- MIES-/NAISJOUKKUEET

Miesten sekä naisten mestaruussarja ja miesten ykkösdivisioonien 2 lohkoa. Pelit Talissa sunnuntaisin pääsääntöisesti klo 14. Miesten sarjakierroksia 8 ja 7 ottelua/kierros. Naiset 5 ottelua/kierros, kaikkiaan 7 kierrosta.
4 X 3s. Alempien sarjojen 4-miesjoukkueiden lohkot pelaavat 3 sarjan otteluita yleensä viikonloppuisin eri halleissa. Naisten I divisioona pelaa Talissa.

5 X 5 sarja eurooppalaisittain (luokkatasoituksin, lisäksi naisille + 8p/s)
Mies-, nais- tai sekajoukkueet. Joukkueiden pelaajat pelaavat yhden sarjan vastustajan jokaista pelaajaa vastaan ja voitetusta sarjasta joukkue saa 2 pistettä, tasapelistä 1 pisteen ja häviöstä jää pisteittä. Jokaisessa ottelussa on siis jaossa 50 sarjapistettä, jotka vaikuttavat suoraan sarjataulukkoon.

HUOM! ottelut voi pelata luovuttamatta vaikka viidellä haamulla. Haamu- ja pelimaksut tulevat maksettaviksi jälkikäteen.

BAKERLIIGA 3 X 4s. (arki-iltapelit)
Bakerliiga pelataan, jos vähintään 6 joukkuetta ilmoittautuu. Tasoituksin M-0, A-2, B-4, C-8 ja D-12 / sarja. Pelipaikka todennäköisesti Tali, mutta riippuu tietysti ilmoittautuneista

JUNIORISARJA
Pelataan JunioriRankingin yhteydessä. Neljä sarjakierrosta. Ennakkoilmoittautumista ei tarvita.

VETERAANISARJAT 3 X 3s. ja 2 X 3s. am. (ikähyvityksin)
Osallistumisoikeus henkilöllä, jotka täyttävät kalenterivuonna vähintään 60 vuotta.
Pelit pelataan keskiviikkoisin Talissa.
Osa kierroksista pelataan tuplana eli kaksi ottelua kerralla.

SENIORISARJA 3 X 3s. am. (luokkatasoituksin, lisäksi naisille + 5p/s.)
Osallistumisoikeus henkilöllä, jotka täyttävät kalenterivuonna vähintään 50 vuotta.
Pelikierrokset yleensä kaksoiskierroksina Talissa sunnuntai-iltaisin. Alku- ja loppukausi arki-iltaisin.

TRIOSARJAT 3 X 3s. am. (luokkatasoituksin, lisäksi naisille miesten sarjassa + 8p/s)
Miesten ja naisten joukkueille. Sarjan pelikierrokset yleensä kaksoiskierroksina. Alku- ja loppukaudesta pelataan myös arki-iltoina.

Luokkatasoitukset trio-, 5×5 Eu- ja seniorisarjoissa: M-0, A-5, B-12, C-20 ja D-35.
HUOM! haamumaksut ovat kaikissa sarjoissa 10 €/haamu, kuitenkin min. 20 euroa ja max. 50 euroa. Luovutusmaksut erikseen ja viimeisellä kierroksella korotetut.

Ilmoittautumiset sarjoihin pyydetään 20.5.2013 mennessä, jonka jälkeen pääsemme tekemään kalenteria ensi kaudelle. Syksyllä emme enää pysty ottamaan vastaan jälki-ilmoittautumisia, joten toivomme että ilmoittaisitte osallistumisenne ajoissa. Kaikkiin HBL:n sarjoihin osallistuminen edellyttää keilaajalta HBL:n rekisteröitymistä.
Vanhojen keilaajien rekisteröityminen tehdään alkusyksyn aikana. Uusilla on tietysti mahdollisuus rekisteröityä ja liittyä myös kauden aikana.

Farmisopimuksia voi HBL:n sarjoissa tehdä vain HBL:n seurat keskenään. Pelaaja voi tehdä rajoitetun farmisopimuksen sellaiseen sarjaan, jossa hänen omalla emäseurallaan ei ole omia joukkueita. Esim. veteraani- tai juniorisarjat, mutta esim. miesten ja naisten sarjat katsotaan yhdeksi sarjaksi eli nainen ei voi pelata farmisopimuksella miesten sarjaa, jos seuralla on naisten joukkue samassa pelimuodossa. Jos emäseuralla on joukkue po. sarjassa, niin farmisopimus koskee kaikkia HBL:n sarjoja ja sarjatasoja. Poikkeus on nuori tai juniori, joka on tullut opiskelemaan HBL:n alueelle. Hän voi tehdä farmisopimuksen sarjapelien osalta kuulumatta HBL:n alaiseen seuraan. Farmisopimus tehdään omalle kaavakkeelle ja maksetaan SKL:lle.

Sarjamaksuihin tulee pieniä korotuksia ylempiin sarjoihin. Uudet vahvistetut maksut tulevat HBL:n nettisivuille toukokuun lopulla.

II-, III- ja muita joukkueita ei voi ilmoittaa sarjaan ilmoittamatta myös I-joukkuetta tai muita järjestyksessä ylempänä olevia. I-joukkue on aina sarjassa ylemmällä tasolla kuin II-joukkue. vrt. I-joukkue putoaa ja II-joukkue nousee.

Sarjanousut/-putoamiset
Sarjasta/lohkosta ei voi pudota enempää kuin kolmasosa joukkueista. 10 joukkueen lohkosta enintään kolme, 12 joukkueen lohkosta neljä. Poikkeuksista kerrotaan erikseen jaettavalla tiedotteella.

Sarjapalkinnot HBL sarjoissa:
Jokaisen sarjan/lohkon 3 parasta joukkuetta palkitaan, poikkeuksena miesten ja naisten mestaruussarjat, joissa palkinnoilla 4 – 6 joukkuetta, ja lohkot, joissa 7 joukkuetta tai vähemmän. Kaikkien pelimuotojen mestaruussarjojen kolme parasta saavat mitalit.

Sääntöihin tarkennuksia/muutoksia/päivityksiä
Tarkistakaa sääntömuutokset ennen kauden alkua.

Ilmoittautumiskirje pdf:nä